Alfa-college

Medewerker administratie en receptie GRONINGEN

Medewerker administratie en receptie GRONINGEN
Locatie
Boumaboulevard 573, GRONINGEN
Type
BOL
Niveau
2
Opleidingsduur
2 jaar

Wat deze opleiding bijzonder maakt

  • Je leert organiseren, coördineren en communiceren
  • Je krijgt simulaties en projecten uit de beroepspraktijk
  • Wat je leert op school, kun je direct toepassen in de praktijk bij jouw leerbedrijf

Ik wil leiding geven. Ambitieus, hè?

Dorien vertelt

Sluiten
Afwisselend. Zo zou ik mijn opleiding omschrijven in één woord. De lessen op school zijn afwisselend, maar ook de stages. Zo heb ik al een stage achter de rug bij een leverancier van papiergrondstoffen en loop ik momenteel stage in een ziekenhuis. Heel verschillend, maar juist daardoor leg ik een brede basis. En dat wil ik graag, want ik wil alle kanten op kunnen.

Na mijn mbo-opleiding wil ik in deeltijd doorleren op het hbo. Ik wil later een leidinggevende rol. Ambitieus, hè? Hier op het Alfa-college word ik nu al klaargestoomd voor het hbo. Via school oriënteer ik me op hbo-opleidingen. Bepaalde vakken helpen me nu al om mij voor te bereiden op een vervolgopleiding, zoals bedrijfseconomie.

Dorien Aanen
student Secretariële opleidingen
  • In het kort

    Als medewerker secretariaat en receptie ben jij het visitekaartje van het bedrijf. Je werkt achter de balie of receptie, ontvangt bezoekers en doet administratieve werkzaamheden. Hierbij moet je denken aan reserveringen verwerken, mails en telefoontjes beantwoorden, post verwerken en agenda’s beheren voor collega’s. Kortom: jij bent het eerste aanspreekpunt voor bezoekers en collega’s en je houdt van afwisseling in je werk.

    Herken jij jezelf hierin? Lees dan vooral verder!

    LET OP: Vanaf augustus 2022 veranderen de wettelijke eisen voor deze opleiding. Hierdoor kan de informatie over vooropleiding, profieldelen en keuzedelen anders zijn dan hieronder vermeld. We plaatsen zo snel mogelijk de juiste informatie.

    Je kunt deze opleiding starten in september en februari!

  • Iets voor jou?
    • Je bent representatief en klantgericht
    • Je bent proactief en resultaatgericht
    • Je plant je eigen werkzaamheden en kunt prioriteiten stellen
    • Je bent flexibel en digitaal bekwaam.
  • De opleiding

    De opleiding Assistant Business Services (medewerker administratie en receptie) volg je op het Alfa-college aan de Boumaboulevard 573 in Groningen. Je werkt aan deze eigenschappen en vaardigheden:

    • Zelfstandig werken
    • Communicatieve vaardigheden
    • Schrijfvaardigheid
    • Representativiteit
    • Samenwerken
    • Integriteit/betrouwbaarheid.

    Praktijk

    Je werkt tijdens deze opleiding veel vanuit de beroepspraktijk en ontwikkelt zoveel mogelijk praktische en sociale vaardigheden. Deze kennis en vaardigheden leer je op school en ervaar je via excursies, bedrijfsbezoeken en stages. De opleiding is ingedeeld in themamodules.

    Studieloopbaanbegeleider

    Tijdens je opleiding krijg je begeleiding van een ervaren studieloopbaanbegeleider. Samen met hem of haar bespreek je hoe je studie en stage gaan. Er is daarbij veel aandacht voor jouw kwaliteiten en wensen. En je krijgt advies over keuzedelen, stageplekken en doorleren.

    Duur opleiding

    De basis van de opleiding duurt 1,5 jaar. In het laatste half jaar zijn er verschillende trajecten mogelijk, zoals doorstroom naar niveau 3 of werk. Versnelling is mogelijk en afhankelijk van jouw inzet en ervaring.
  • Vakken

    Beroepsgerichte vakken

    Centraal in het beroep staan klantvriendelijkheid en communicatie. Je leert onder andere:

    • Klanten te woord te staan, zowel fysiek, telefonisch als online
    • Zakelijke communicatie verzorgen, zoals het opstellen van brieven en mails
    • Informatie verzamelen, controleren en verwerken
    • Integer omgaan met informatie
    • Dossiers bijhouden en archiveren
    • Bestellingen doen en voorraad beheren.

    Algemene vakken

    • Nederlands
    • Engels
    • Loopbaan en Burgerschap
    • Rekenen.

    Dit zijn verplichte vakken met een examen. Ook krijg je de mogelijkheid je typediploma te behalen. Via een online programma leer je in het eerste half jaar van de opleiding typen. Hierdoor maak je sneller je opdrachten op de computer en ben je beter voorbereid op stage. Natuurlijk staat het ook mooi op je CV én een typediploma is altijd handig voor je werk of vervolgopleiding!

    Keuzedelen

    Je kiest zelf nog twee extra vakken om je verder te ontwikkelen als Assistant Business Services (medewerker administratie en receptie). Bijvoorbeeld: Arbo (arbeids- en kwaliteitszorg), Digitale vaardigheden of Voorbereiding vervolgopleiding niveau 3 of 4. Het aanbod van keuzedelen kan wisselen.

  • Leerweg

    Je volgt de opleiding Assistant Business Services (medewerker administratie en receptie) in de beroepsopleidende leerweg (BOL). Je loopt stage bij een erkend leerbedrijf. In leerjaar 1 ga je minimaal 320 uren op stage en in leerjaar 2 minimaal 520 uren.

    Je wordt goed voorbereid op stage. Zo krijg je onder andere het vak Beroepspraktijkoriëntatie. Je gaat zelf actief op zoek naar een stageplek bij een erkend leerbedrijf. Als het niet lukt, heeft de opleiding een netwerk van bedrijven waar je op terug kunt vallen.

  • Vooropleiding en toelating

    Je hebt voor deze opleiding een van de volgende diploma’s of bewijzen nodig:

    • vmbo-diploma basisberoepsgerichte leerweg
    • mbo-diploma niveau 1 (Entree-opleiding).

    Voldoe je niet aan één van deze eisen, dan kun je in bijzondere gevallen toch worden toegelaten.

    Kennismakingsgesprek

    Na je inschrijving nodigen we je uit voor een kennismakingsgesprek. We bespreken dan je motivatie en het beeld dat je hebt van het beroep en de opleiding. Zo zorgen we er samen voor dat je kiest voor de juiste opleiding.

  • Na je opleiding

    Verder leren?

    Heb je deze opleiding op niveau 2 afgerond, dan kun je doorstromen naar een opleiding op niveau 3 binnen Economie en administratie of naar een andere mbo niveau 3 opleiding. In sommige gevallen kun je ook van niveau 2 doorstromen naar niveau 4. Per opleiding kunnen de eisen voor vooropleiding en toelating verschillen. 

    Aan het werk?

    Als gediplomeerd assistant business services (medewerker administratie en receptie) kun je aan de slag bij allerlei organisaties! Solliciteer bijvoorbeeld bij het secretariaat van een school of overheidsinstantie, een productiebedrijf of bank. Bij sommige bedrijven ben jij hét aanspreekpunt van de receptie, bij andere bedrijven werk je in een team van secretariaat- en receptiemedewerkers.

  • Schoolkosten

    Ben je 18 jaar of ouder, dan betaal je lesgeld (BOL) of cursusgeld (BBL). Daarnaast zijn er kosten voor onderwijsbenodigdheden.

    Lesmateriaal

    De kosten voor boeken en lesmateriaal zijn in totaal ongeveer 400 euro.

    Overige kosten

    • aanschaf laptop (een Office-pakket met Word, Excel en PowerPoint krijg je gratis via school)
    • boeken voor de keuzedelen 
    • zaalschoenen en sportkleding
    • kosten voor extra activiteiten en een buitenlandse excursie.

    Meer informatie over schoolkosten op het Alfa-college

    Mbo-studentenfonds 

    Als je een opleiding bij ons gaat volgen, dan kun je in aanmerking komen voor een bijdrage uit het Mbo-studentenfonds als er bepaalde financiële belemmeringen zijn. Kijk hier voor meer informatie over het Mbo-studentenfonds.

  • Studie in cijfers

Wil je een vraag stellen over deze opleiding?

Ga in gesprek met onze opleidingsadviseurs over deze opleiding en het Alfa-college.

Aanmelden

Aanmelden duurt ongeveer tien minuten. Klik op onderstaande knop "Meld je aan voor deze opleiding". Daarna kun je je gegevens invullen. Elke stap begint op een nieuw scherm. Voor het aanmelden heb je DigiD nodig.

Wat je hebt ingevuld, wordt bewaard zolang je de internetbrowser open hebt staan. Tussendoor kun je dus je gegevens wijzigen.
Meld je aan voor deze opleiding