Deze website gebruikt cookies om jou de best mogelijke ervaring te geven op onze website. We gebruiken noodzakelijke, functionele en marketingcookies. Standaard staan alleen de noodzakelijke cookies aan. Hieronder kun je je voorkeuren aanpassen. Lees meer over cookies.
Sterke regio
Samen werken wij aan een sterke regio
In een sterke regio zijn de bewoners economisch zelfstandig en maatschappelijk redzaam. Voor mensen die dat nog niet zijn, zijn de inspanningen van partijen die dat ook als hun maatschappelijke opdracht zien, erop gericht om hen tot economische zelfstandigheid en maatschappelijke redzaamheid te brengen. Het gaat daarbij bijvoorbeeld om mensen met afstand tot de arbeidsmarkt, laaggeletterden en statushouders. Als we samen met relevante partners in de regio willen werken aan een sterke regio, vraagt dat van ons dat wij steeds alert zijn op hoe wij ons met de regio kunnen verbinden.
Alfa-college gebruikt cookies
Voorkeur aanpassen
Over een sterke regio
Wij kunnen ons werk beter doen in een sterke regio. Dat geldt ook voor bedrijven, instellingen, overheden en andere onderwijsinstellingen om ons heen. Tegelijkertijd zorgen onze gezamenlijke inspanningen ervoor dat de drie regio’s waarin het Alfa-college actief is, nog sterker worden. Ons uitgangspunt daarbij is dat we met partijen een partnerschap willen aangaan op basis van onze expertise en onze maatschappelijke opdracht: leersituaties creëren waardoor onze studenten blijvend maatschappelijk betekenisvol zijn.
Samen met overheden, andere kennisinstellingen en bedrijven willen we invulling geven aan maatschappelijke ambities. Voorbeelden hiervan zijn het 1000-banenplan in de provincie Groningen, de ontwikkeling van de Dutch Tech Zone en het voorkomen van en verhelpen van aardbevingsschade door onze inspanningen in het EPI-kenniscentrum. Samen met partners die dat ook als hun maatschappelijke opdracht zien, willen we mensen met afstand tot de arbeidsmarkt in geïntegreerde trajecten scholen. Dit willen we vooral doen voor tekortsectoren, zoals zorg en techniek.
Ook is het belangrijk dat we samen met onze partners in het toeleidend en vervolgonderwijs blijven werken aan een sterke beroepskolom vmbo-mbo-hbo. Deze beroepskolom moet een aantrekkelijk en op de arbeidsmarkt toegesneden opleidingenaanbod en goede doorstroommogelijkheden bieden. Daarnaast werken we met partners in het voortgezet speciaal onderwijs en het praktijkonderwijs aan doorstroommogelijkheden voor hun leerlingen op het mbo.
Samen met de mbo-instellingen in onze omgeving gaan we voor een doelmatig en breed opleidingenaanbod. Ook willen we afspraken maken met onze partners in de diverse werkvelden om ervoor te zorgen dat de kennis van onze docenten aansluit bij de diverse ontwikkelingen in hun branches (bijv. veranderende beroepsprofielen, aard van het werk e.d.). Onze docenten kunnen er dan een bijdrage aan leveren dat de werknemers in die branches zich mee ontwikkelen. Het gaat dan bijv. om specifiek vakinhoudelijke kennis en algemene competenties, als geletterdheid en digitale geletterdheid, waardoor ze in te toekomst inzetbaar blijven in een voortdurende veranderende arbeidsmarkt.
Door het werken in professionele leergemeenschappen kunnen teams ook meer de regie en hun verantwoordelijkheid nemen. Samen met het werkveld beoordelen ze wat echt nodig is. Ze werken in duurzame netwerken, in- en extern, steeds met het maatschappelijk belang voor ogen. Ze zoeken de verbinding met de omgeving op basis van hun eigen kwaliteit. Dit vraagt van teams en de individuele teamleden dat zij op basis van hun teamplan en persoonlijk leiderschap doelgericht, kwaliteitsbewust en resultaatgericht werken, zich daarover verantwoorden en daarin een voorbeeld voor anderen zijn.