Alfa-College inverted

Wat bieden wij?

Werken bij het Alfa-college

Werken bij het Alfa-college betekent werken bij de School van de Ontwikkeling, een organisatie die investeert in je groeimogelijkheden op 4 niveaus of ‘verdiepingen’:
- Arbeid
- Competenties
- Waarden
- Gezondheid 

School van Ontwikkeling
We gaan ervan uit dat je als medewerker het beste uit jezelf haalt als deze vier verdiepingen met elkaar in balans zijn. Als werkgever investeren we in je groeimogelijkheden, zodat jij je als professional verder kunt ontwikkelen. Hierbij houden we vanzelfsprekend rekening met je privésituatie en invloeden van buitenaf, zoals je sociale netwerk en de maatschappij. Dankzij onze aanpak behoren we tot de topwerkgevers in het Noorden.

Ervaring van docent
Kevin Dijkema, docent Engels gaat altijd met plezier naar zijn werk. "Je krijgt hier veel mogelijkheden", zo vertelt hij in onderstaande video.




Leiderschap
In het magazine Personeelbeleid van november 2017 kun je in 'Alle neuzen dezelfde kant op', lezen hoe het Alfa-college collectieve leiderschapsontwikkeling vormgeeft.

Leiderschap volgens het Alfa-college

Leiderschap volgens het Alfa-college

Sluiten
  • Arbeid
    Op deze verdieping vind je de werkomstandigheden, de inhoud van het werk en de werkeisen. Daarnaast de organisatie, het management en leiderschap. Zaken die een rol spelen bij het bepalen van jouw werkvermogen, de mate waarin je lichamelijk en geestelijk in staat bent je werk te doen.

    Wij investeren hierin door bijvoorbeeld een leiderschapsprogramma aan te bieden, Covey-trainingen te verzorgen, goede werkfaciliteiten op de locaties te hebben en gezamenlijk activiteiten te ondernemen.
  • Competenties

    Verantwoordelijkheid nemen in werk en ontwikkeling komt bij ons van twee kanten: van je eigen en van onze kant. Daarom richt de tweede verdieping zich op competenties. Om je werk goed te kunnen doen, is het noodzakelijk dat je over de juiste mix van kennis en vaardigheden beschikt.

    Nieuwe docenten bijvoorbeeld krijgen extra begeleiding door docentbegeleiders. Naast de intensieve begeleiding zijn deze interne coaches er voor het uitwisselen van ervaring. Zo voelen onze nieuwe collega’s zich snel thuis bij het Alfa-college en in het mbo-onderwijs.

    Dern Alfrink, docent, zegt hierover: 

    Het feit dat iemand anders meekijkt hoe jij je lessen invult, is heel waardevol. De gesprekken die daarop volgen, geven vaak stof tot nadenken. Dit zorgt ervoor dat je de puntjes op de i kunt zetten en hierdoor kunt groeien als docent.We stimuleren alle medewerkers in hun competentieontwikkeling: (nieuwe) docenten, ondersteunend en beheerspersoneel en leidinggevenden. Dit kan door het volgen van leergangen op het gebied van scholing, training, loopbaanbegeleiding, coaching en advies. Jij of je leidinggevende bekijkt wat wenselijk is, en in overleg volg je een individueel (intern of extern) traject of een maatwerktraject in teamverband.
  • Waarden
    De eerste verdieping van het huis staat voor jouw werkgerelateerde normen en waarden. Je waarden en normen schommelen mee met je privésituatie (bijvoorbeeld bij de geboorte van een kind of een ernstige ziekte), maar ook met veranderingen in de organisatiecultuur van de organisatie (bijvoorbeeld bij een nieuwe leidinggevende). Het Alfa-college geeft hier vorm en inhoud aan via ‘verbinden, vertrouwen en ondernemen’.
  • Gezondheid

    Het fundament van een goed werkvermogen is je lichamelijke en psychische gezondheid. Met ons Fit for Life-aanbod proberen we je hierbij zo goed mogelijk te ondersteunen - zonder betuttelend te willen zijn of de regie uit handen te nemen. Fit for Life betekent: stoelmassage, stoppen met roken, afvallen zonder zweten, Tocht om de Noord, de 4 Mijl, de Cascaderun en de Alfa-bikers!

    Eddy Zijlstra, beleidsmedewerker P&O, vertelt:

    Het werkt, want er zijn nu meer gezonde medewerkers dan ooit aan het werk bij het Alfa-college. Als medewerker heb je zelf de touwtjes in handen. Deze visie werpt ook wat betreft ziekteverzuim z’n vruchten af. Bij de begeleiding van een zieke medewerker vragen we bijvoorbeeld medewerker en leidinggevende hier zo veel mogelijk zelf een oplossing voor te vinden, in plaats van van bovenaf een oplossing aan te dragen.