Alfa-college

Nieuwsbrief Regionaal Co-makership november 2017

Het programma Regionaal Co-makership brengt een digitale nieuwsbrief uit. Hieronder de editie november 2017.
  • Blog Gerard Krikken, programmamanager

    Het programma Regionaal Co-makership is een zogenoemde publiek private samenwerking. Een samenwerking tussen bedrijven, instellingen, overheden en onderwijs. Met het programma geven we uitvoering aan het strategisch beleid van het Alfa-college; Doelbewust naar buiten. Deze samenwerking wordt steeds hechter. Ook in het studiejaar 2017-2018 gaan we er alles aan doen om de samenwerking met de omgeving tot een succes te maken.

    De partners van het programma Regionaal Co-makership; bedrijven, overheden en onderwijs, zien urgentie ontstaan om nieuwe vormen van samenwerking aan te gaan en in de regio te werken aan innovatievragen en krachtig onderwijs. De nieuwe economie vraagt om andere wegen in te slaan en naast ‘traditionele’ vormen van samenwerking, veel meer regionaal in co-creatie te gaan werken aan innovaties. 21e century skills bij werknemers zijn hierbij van essentieel belang. Van de 21e  eeuwse werknemer en ondernemer verwacht men onder andere ‘betrokkenheid’, ‘een ondernemende houding’ en ‘nieuwsgierigheid’. Binnen het programma Regionaal Co-makership werkt het Alfa-college, samen met de aangesloten partners aan het versterken van de regionale economie en het opleiden van MBO-werknemers van de 21e eeuw.

    Het derde jaar
    De looptijd van het programma Regionaal Co-makership is van september 2015 tot september 2019. Dus we zijn alweer drie jaar op weg. De voortgangsrapportage over het tweede jaar is naar de subsidieverstrekker verstuurd. De deelprojecten zijn weer opgestart. Meting 1 van het onderzoek naar lerende netwerken is opgestart en er is een eerste aanzet gegeven om te komen tot een plan van aanpak voor verduurzaming van het onderwijsconcept.
    Ook in deze uitgave van de nieuwsbrief programma Regionaal Co-makership nemen studenten, docenten en opdrachtgevers u mee in hun ervaringen met een aantal aansprekende projecten en activiteiten.

    Ik wens u veel leesplezier!

    Gerard Krikken, programmamanager Regionaal Co-makership

  • Nationale Ouderendag

    Studenten organiseren succesvolle Nationale Ouderdag

    Zwemmen, beauty-dag, een huifkartocht, een dagje naar de dierentuin of een dagje naar de Orchideeënhoeve. Dit was een greep uit de wensen van ouderen uit Hardenberg die minder mobiel zijn, soms eenzaam zijn en niet zo gemakkelijk de deur uit komen. Derdejaarsstudenten Verpleegkunde van het Alfa-college en ondernemers uit Hardenberg wilden hier graag iets aan doen. Daarom lieten zij op vrijdag 6 oktober 2017 tijdens ‘De Nationale Ouderendag’ de wensen van de ouderen in vervulling gaan. Zij hadden de dag van hun leven!

    Wensen verzamelen
    Gerda Kappert, begeleidend docent Verpleegkunde Alfa-college Hardenberg en aanjager van het evenement: “Samen met de organisaties Carinova, Saxenburgh Groep, De Stuw en Buurtzorg hebben we de wensen van de ouderen verzameld. Er stonden wensbomen in de wijksteunpunten op verschillende plaatsen. Zo wilde bijvoorbeeld een oudere nog één keer autorijden. Dit werd mede mogelijk gemaakt door een autorijschoolhouder uit Hardenberg. Dat is toch hartstikke mooi. De samenwerking met alle partijen verliep heel goed.”

    Studenten en ondernemers werken samen
    Ook studenten begeleidden de ouderen tijdens hun uitje. Zij regelden zelf het vervoer in samenwerking met een taxibedrijf uit Hardenberg of zij gebruikten hun eigen auto om met een oudere dame naar het strand te gaan. Studenten vertelden vol enthousiasme: “Het zijn vaak niet eens spectaculaire wensen. De mensen willen even de deur uit, in een andere omgeving zijn en contact maken met mensen. Dat wilden we graag mogelijk maken, zodat zij er weer tegen kunnen.”


    De ouderen en studenten hebben er zin in! 

    Onvergetelijke dag
    Studenten hebben onder andere met vier ouderen gezwommen. Dit was een groot succes, ook mede dankzij het Zwembad De Slag in Hardenberg. “Dit gaat vaker gebeuren. Het moet toch mogelijk zijn om vaker te gaan zwemmen, omdat de ouderen hier erg van genoten hebben”, aldus de studenten, ouderen en familie. 

    Nationale Ouderendag
    Gezellig met de huifkar op pad.

    Veel voldoening
    Gerda kijkt terug op een mooie dag: “Studenten kijken met veel voldoening terug op het organiseren van de uitjes en de uitvoering ervan. Naast dat het heel erg leuk was om te doen, hebben ze ook veel geleerd, want waar reserveer je een rolstoelbus? Hoe kom je aan een aangepaste huifkar? Zijn er voldoende mogelijkheden in het zwembad wanneer je niet mobiel bent? Studenten maken een draaiboek voor volgend jaar met hun ervaringen en tips en tops zodat het volgend jaar nog groter opgezet kan worden. Enkele wensen konden niet op 6 oktober vervuld worden, maar zijn zeker niet vergeten. Zo gaat er nog een ballonvaart plaatsvinden en gaan er ouderen naar het theater.”

  • Verhalen over verbindingen

    Ineke Delies presenteert: 'Verhalen over verbindingen'

    Tijdens de zomerschouw van het ‘lectoraat Duurzame innovatie in de regionale kenniseconomie’ presenteerde lector Ineke Delies onder grote belangstelling ‘Verhalen over verbindingen’, het boek dat ze samen met co-auteur Fokko Bosker schreef. Het bundelt praktijkverhalen, achtergrond van onderzoek en de impact in het onderwijs in een prachtig vormgegeven geheel.

    Ineke Delies
    Dr. Ineke Delies, lector van het Alfa-college en Stenden Hogeschool, Duurzame Innovatie in de regionale kenniseconomie

    Waarom wilde je zo graag dit boek schrijven?
    Om meerdere redenen. Er kwamen steeds meer vragen uit de buitenwereld over de ontwikkeling van onze onderzoekagenda en de koppeling met de praktijkverhalen. Een andere reden is dat we een moment van reflectie wilden op waar we nu staan. Dat helpt ons ook richting de toekomst. 

    Een regulier verslag vond je te droog en te weinig leven?
    Klopt. Bovendien kun je dan moeilijk de diepgang en samenhang genoeg belichten. Daarnaast geeft deze vorm ons de mogelijkheid om het mooi vorm te geven, met toegankelijke illustraties en foto’s.

    Waar ben je het meest trots op?
    Het is sowieso een hele puzzel geweest om de organische ontwikkeling van het lectoraat logisch uiteen te zetten. Maar de manier waarop we onderzoek, onderwijs en bedrijfsleven hebben kunnen weergeven is, samen met de vormgeving, een hoogtepunt. 

    Het is ook meteen in het Engels en het Duits verschenen.
    Stenden Hogeschool heeft een internationale oriëntatie met veel Engelstalige opleidingen. Dus dat was een logische stap. Het lectoraat zit in de EU-regio en heeft een aantal grensoverschrijdende projecten, onder meer met Osnabrück. De Duitse academische wereld is minder op het Engels gericht, dus daarom ook een Duitse versie. 

    Kunnen geïnteresseerden het boek nabestellen?
    Jazeker! We delen onze ervaring en kennis graag. Geïnteresseerde relaties kunnen het ontvangen door mijn collega Monique Pestman te mailen via m.pestman-dehoog@alfa-college.nl.  


    Verhalen over verbindingen gebundeld in een boek

    Bron: Koers, uitgave oktober 2017

  • Aan de slag voor Wereldvoedseldag

    Studenten aan de slag voor Wereldvoedseldag

    Met veel succes zamelden studenten van het Alfa-college Hoogeveen voedsel en verzorgingsproducten in voor de Wereldvoedseldag op 16 oktober 2017. De dag staat onder andere in het teken van het tegengaan van verspilling van voedsel door dit in te zamelen en gratis te verstrekken aan mensen die onder de armoedegrens leven.


    Michelle Buntjer, Seeza Abeer, Margaretha Hellinga, Sharon Bruins, Rosalie Eising en Marloes Schonewille zetten zich vol overgave in voor de Voedselbank

    Filmpje op Facebook

    Bekijk de blog 

    Samenwerken
    Josien Thalen, docent Zorg, begeleidt onder andere het project ‘Wereldvoedseldag’. “Vorig jaar was het voor mij nieuw om met studenten van verschillende opleidingen samen te werken. Studenten benaderen het project vanuit meerdere invalshoeken en leren daardoor veel van elkaar. Zij leren met elkaar te communiceren en creatief bezig te zijn voor een ‘echte’ bedrijfspartner. Dit vereist een professionele houding van studenten. Het kan je werkgever zijn. Deze manier van werken was eerst wel wennen voor studenten. Waar zij in het begin minder bewust waren van hun ‘schoolse houding’, zag ik gaandeweg het project een professionelere houding en communicatie met de bedrijfspartner. Dat is mooi om te zien.” Rosalie vult aan: “Het is leuk om een project voor een bedrijfspartner te doen van buiten de school. Ik ben contactpersoon voor de bedrijfspartner namens onze projectgroep. Ik merkte dat het handig is voor de Voedselbank dat er één aanspreekpunt is. De communicatie loopt nu vlot.”

    Goede klik
    De meiden die samenwerken aan dit project kenden elkaar eerst niet, omdat zij van verschillende opleidingen komen. Zij moeten dus al meteen gaan samenwerken. Sharon vond het eerst wel een beetje spannend: “We kenden elkaar niet en je weet niet wat je moet verwachten. “Ik vond het eerst wel lastig, maar nu loopt het heel soepel.” Elke dinsdagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur werken de studenten met elkaar aan dit project. Seeza vindt het juist leuk om samen te werken met haar medestudenten van andere opleidingen die zij anders nooit spreekt. Rosalie voegt daaraan toe: “We hebben een goede klik en dezelfde instelling.”

    Reality check

    Rosalie was erg onder de indruk van de rondleiding die zij heeft gehad bij de Voedselbank. Ze schrok van wat zij zag: “Je ziet genoeg armoede op tv, maar dat is toch wel ver weg. Tijdens de rondleiding zag ik met eigen ogen dat er zoveel mensen in Nederland zijn die zo weinig hebben. Dit vind ik erg schokkend. Dat er een voedselbank überhaupt nodig is, is al vreselijk. Er is vooral een tekort aan verzorgingsproducten zoals luiers, maandverband etc.“ Michelle vult aan: “Dan hebben wij het heel goed. Wij kunnen halen wat we willen.” Sharon: “Er zou voor iedereen genoeg moeten zijn.” Rosalie vervolgt haar verhaal: “Wij vinden het heel normaal om onze verjaardag te vieren. Daar denken we niet over na. Dit geldt niet voor ouders die afhankelijk zijn van de Voedselbank. Daarom krijgen zij van de Voedselbank een verjaardagdoos met een kadootje voor het kind, traktatie voor op school en een taart.” De meiden zijn het unaniem eens dat dit project voor hen een reality check is. Het is niet vanzelfsprekend om genoeg voedsel te hebben. 

    Grote opbrengst
    Dankzij de enthousiaste en hardwerkende studenten zijn er veel spullen ingezameld voor de Voedselbank. Op 31 oktober 2017 hebben zij de spullen aangeboden.
  • Samenwerking Hunedcentrum/Geopark

    Succesvol samenwerken RIF-Project Hunebedcentrum/Geopark de Hondsrug

    Hanneke de Gorter, docent Alfa-college, en Harrie Wolters, adjunct-directeur van het Hunebedcentrum, kijken terug op het RIF-project Hunebedcentrum/Geopark de Hondsrug waar zij samen aan hebben gewerkt. Studenten van de Business School en Leisure & Hospitality hebben voor het Hunebedcentrum drie evenementen georganiseerd: ‘De dag van de Megalitische Cultuur’, ‘Oergezond’ en Openluchttheater. Wat Harrie en Hanneke betreft was het een geslaagde samenwerking. Al waren er zeker punten ter verbetering.


    Hanneke de Gorter en Harrie Wolters

    Gezamenlijke RIF- projectenmiddag
    Vorig jaar konden studenten nog niet gezamenlijk aan projecten werken op één dag vanwege verschillende lesroosters. Dit was lastig voor studenten, docenten en het Hunebedcentrum. Vanaf dit schooljaar werken studenten van bijna alle opleidingen op dinsdagmiddag van 13.00 tot 17.00 uur in co-makership aan RIF-projecten etc. Hanneke is blij dat dit geregeld is. “Een hele vooruitgang voor iedereen!”

    Communicatie en afstemming
    De communicatie tussen studenten, docenten en Harrie van het Hunebedcentrum verliep niet altijd goed. Dit had volgens Hanneke onder andere te maken met de wisseling van docenten. “Het is heel belangrijk dat er één contactpersoon is voor de bedrijfspartner.” Ook voor Harrie was het onhandig dat de studenten alles met hem communiceerden. “De draaiboeken zijn bijvoorbeeld belangrijker voor de mensen die op dat moment op de werkvloer staan dan voor mij.“ Daarom hebben we dit jaar ook Nadine Lemmers van het Hunebedcentrum betrokken. Zij zal de studenten op locatie begeleiden, en ook inhoudelijk helpen met het project. Elk projectgroepje moet één keer in de drie weken werken op locatie het Hunebedcentrum, zodat ze in ieder geval dan face to face contact met de projectpartner hebben.”

    Studenten laten leren door ervaren
    Hanneke laat studenten leren door te ervaren. “Ik laat ze fouten maken die ik vooraf al zie. Daar leren studenten het meest van. Hierdoor leren zij oplossingsgericht denken. Tijdens deze projecten ben ik meer een coach dan docent. Ik heb echt moeten leren om dingen los te laten en ze zelf te laten nadenken. Samen met Harrie kwam ik tot de conclusie dat we goed moeten inschatten wat we van onze studenten mogen verwachten.” Harrie voegt hieraan toe: “Ook is het zeer belangrijk dat de opdracht heel concreet omschreven wordt. Alles wat je van de studenten verwacht, moet je meenemen in de opdracht op papier. Een mondelinge aanvulling op de opdracht blijft niet hangen.” Hanneke en Harrie schrijven daarom nu de opdracht gezamenlijk. “We hebben samen besproken hoe we deze leerpunten het komende jaar om kunnen zetten in verbeteringen. Vol goede moed starten we dus aan het volgende project”, aldus Hanneke en Harrie.
     
  • Boeiend Krimpcafé

    Boeiend Krimpcafé

    Cigdem Zantingh, projectleider Oplaadpunt Hunebedcentrum/Geopark, programmamanager Gerard Krikken en Marjolanda Hendriksen van Stenden Hogeschool gaven een workshop bij Het Krimpcafé Noord-Nederland. Deze vond plaats bij het Alfa-college in Hoogeveen en werd georganiseerd door het kennisnetwerk Krimp Noord-Nederland. Het thema was: ‘Leren en werken, over mbo en arbeidsmarkt’. Steeds meer mbo’ers kunnen na de crisis weer direct vanuit de schoolbanken aan het werk, maar dat geldt niet voor ieder niveau en iedere sector. In de meeste krimpregio’s blijft de werkloosheid hoger dan gemiddeld in Nederland. Welke mismatch is er in vraag en aanbod, en hoe proberen onderwijs en arbeidsmarkt daarop in te spelen? 

    Workshop ‘Samenwerken in de praktijk’
    Cigdem, Marjolanda en Gerard namen de deelnemers mee in de wereld van lerende netwerken van onderwijs, ondernemers en overheden binnen een regio. Het Alfa-college zet zich met het programma Regionaal Co-makership in op een nieuwe onderwijsvisie van samen leren en werken binnen de regio’s Zuid- en Midden Drenthe, Noordoost-Overijssel en Groningen. Multidisciplinair en multilevel zijn hierbij kernbegrippen. Gerard: “In de workshop hebben we voorbeelden laten zien uit Zorg, Techniek, Toerisme en Leisure, maar ook werd de aanwezigen gevraagd mee te denken over de mbo-werknemer van de 21e eeuw en de rol van het regionale bedrijfsleven.”


    Krimpcafé Noord-Nederland vond plaats bij het Alfa-college in Hoogeveen
  • Groot Hoogeveens Netwerkevent

    Groot Hoogeveens Netwerkevent

    De Gemeente Hoogeveen hield op 10 oktober de tweede editie van Het groot Hoogeveens Netwerkevent. Het event vond plaats op het Alfa-college. Het thema van dit event was “Gunnen”. Door meer samen te werken en krachten te bundelen kunnen partijen elkaar versterken en meer zaken met elkaar doen. Dit thema sluit precies aan op de doelstellingen van het programma Regionaal Co-makership. Een aantal collega’s gaf pitches over de werkwijze van het programma Regionaal Co-makership. Het was een succesvol evenement waar deelnemers kennis en ervaring met elkaar deelden.

    Bekijk de aftermovie op Youtube.

  • Gas 2.0

    Gas 2.0

    Onder regie van Energy College (samenwerkingsverband van Noordelijke ROC’s op het gebied van opleidingen in de energietechniek) wordt een subsidieaanvraag voorbereid aan het regionaal investeringsfonds. De werktitel van deze nieuwe aanvraag is Gas 2.0. De rol van aardgas binnen de energiesector zal de komende tijd steeds meer beperkt worden. Nu al worden woningen gebouwd die niet meer worden aangesloten op het aardgasnet. Er moet gezocht worden naar alternatieven voor aardgas. Naast vormen als wind – en zonne-energie, aardwarmte, warmte & koudeopslag is er ook een rol weggelegd voor waterstof. De aanvraag Gas 2.0 richt zich op het vernieuwen van het onderwijs binnen diverse sectoren, zoals techniek en agrarisch onderwijs. 
     

    Lees hier het artikel over gas 2.0 door Henk Lukken.

  • Theatervoorstelling 'Nieuwe Vrienden'

    Theatervoorstelling 'Nieuwe vrienden'

    Theatervoorstelling “Nieuwe vrienden”, mede mogelijk gemaakt door OTIB, het opleidingsfonds voor Technische Installatiebedrijven, vertelt het verhaal over nieuwe samenwerkingspartners, durven te innoveren, boeien en binden van de nieuwe generatie jonge vakmensen, geloof in eigen kunnen en uit de schaduw kruipen. De voorstelling op 11 oktober in Drachten is bezocht door Gerard Krikken, programmamanager Regionaal Co-makership en een aantal collega’s van het Alfa-college.

    Tijdens de voorstelling werd duidelijk dat samenwerken in regionale netwerken aan multidisciplinaire vraagstukken het antwoord is op ontwikkelingen in de maatschappij. Het sluit aan bij de kern van het programma Regionaal Co-makership. In deze lerende netwerken staat, vanzelfsprekend, samen werken en samen leren centraal. Steeds meer organisaties komen tot het besef dat samenwerken de kern is voor succes en het voortbestaan van de organisaties. Bedrijven zien elkaar niet zozeer als ‘concurrent’, maar als ‘nieuwe’ vrienden die met elkaar samen werken.

  • Samenwerken met het Alfa-college?

    Samenwerken met het Alfa-college?

    Uw voordelen 
    - Studenten (uw toekomstige medewerkers!) beschikken over actuele kennis die aansluit op de praktijk;
    - U leidt in samenwerking met docenten van het Alfa-college studenten op;
    - Studenten lossen vragen op waar u zelf niet aan toe komt.
     
    Inhoud programma Regionaal Co-makership
    Het programma Regionaal Co-makership is een unieke vorm van samenwerking tussen onderwijs en bedrijfsleven. Aangesloten partners uit het bedrijfsleven, zorginstellingen en lokale & regionale overheden brengen innovatieve vraagstukken in, die door studenten onder leiding van docenten en u worden uitgevoerd. Bijvoorbeeld studenten Zorg, Techniek en Business maken samen een app of een tandenborstel met beetbescherming, die gemaakt is in opdracht van een instelling voor verstandelijk gehandicapten.
     
    Heeft u interesse om deel te nemen aan het programma Regionaal Co-makership?
    Voor meer informatie kunt u contact opnemen met: Gerard Krikken, Programmamanager Regionaal Co-makership, e-mail: g.krikken@alfa-college.nl, telefoon 088 334 1444.
     
  • Vragen of opmerkingen?

    Vragen of opmerkingen?

    Vragen of opmerkingen naar aanleiding van de nieuwsbrief? Neem contact op met Marije Hes, m.hes@alfa-college.nl, managementondersteuning & communicatie programma Regionaal Co-makership.