Alfa-college

MakerLab: accelerator van technische creativiteit 

Het MakerLab van Alfa-college biedt de studenten van technische- en interieuropleidingen ruimte voor experimenteren en leren denken in crossovers met andere vakgebieden. Met een brede range aan apparatuur voor “de makers”, is het MakerLab een nieuwe broedplaats voor innovatief denken. Opleidingsmanager Techniek Lammert Postma: ‘Technische creativiteit is goud waard in de Nederlandse kenniseconomie.’

Het verhaal van MakerLab lees je hieronder.

  • MakerLab en Alfa-college

    In het MakerLab zoemen en zoeven de apparaten op hoog tempo. Studenten bedienen er laser- en plasmacutters, 3D-printers, een CNC-schuimfrees, plotters en apparatuur voor textiel-, leer- en papierbewerking. ‘Ze maken hier 3D-maquettes voor de bouw of prototypes van meubels en motor- en elektrotechnologie,’ vertelt Lammert Postma. ‘Iedere student van het Alfa-college kan leren werken met deze apparatuur. Daarbij sturen we op kruisbestuiving tussen de vakgebieden.’

    Verbreden van de technologische horizon
    Een voorbeeld: als een student meubelmaker zijn krachten bundelt met studenten van de interieur- en elektrotechniekopleidingen, kan hij of zij straks kunststof onderdelen en elektronisch binnenwerk toevoegen aan prototypes (bijvoorbeeld een houten lamp of een kast met verlichting). ‘Het zien werken van, en de mogelijkheid om te kunnen werken met, een plotter of lasercutter verbreedt de horizon van onze studenten,’ vult de coördinator Fieldlab Practice, Birgit Baumann, aan. ‘Het is de aanmoediging voor studenten om buiten hun vakgebied te durven zoeken naar oplossingen en de samenwerking met andere expertises aan te gaan. Dit creatief leren denken is belangrijk. Voor de vraagstukken van morgen is creatief inzicht onmisbaar.’

    ‘Vooruitstrevend’
    Zoals Marion Arends, regiodirecteur bij het Alfa-college, het verwoordt: ‘In onze vernieuwde praktijkvleugel wordt de innovatie in ons techniekonderwijs zichtbaar: techniek is mooi, schoon, spannend en aantrekkelijk.’
    De studenten krijgen begeleiding in het leren werken met de apparatuur. ‘Deze cursussen zijn vakoverstijgend,’ benadrukt cursusleider Charlotte Aling. ‘We willen een praktijksituatie nabootsen, waarin studenten van verschillende opleidingen met elkaar kunnen samenwerken.’ Na afronding van de cursus krijgt de student een certificaat om de machine zelf te mogen gebruiken. Tijdens hun opleiding krijgen ze vervolgens projecten waarvoor zij zelf de technische oplossing mogen bedenken, om met verschillende apparaten tot het eindproduct te komen.

    Engineering-docent Fred van Elzen hoort positieve reacties bij zijn studenten: ‘Ze zijn verrast dat ze met high-tech apparatuur leren werken voor de bewerking van staal, hout en textiel.’ En, trots: ‘Je staat er versteld van hoeveel studenten thuis al aan het bouwen en bedenken zijn. De eerste onderdelen voor het drone-project van een van onze studenten zijn al uit de 3D-printer gerold.’

    Scholing versus praktijk
    Voor de inrichting van het MakerLab is – naast de opleidingswensen en toekomstvisie van Alfa-college – goed geluisterd naar de behoeften van het bedrijfsleven. Lammert Postma: ‘De arbeidsmarkt doet steeds meer een beroep op vaardigheden die niet gebonden zijn aan een specifiek vak. Oplossingsgericht, innovatief en creatief denken bijvoorbeeld. Onze studenten kunnen met hun handen werken, maar ook met de moderne technologieën die steeds meer voor handen komen. Met de apparatuur in het MakerLab kunnen zij ontwerpen én maken.’

    MakerLab voor het noordelijke bedrijfsleven
    Lammert Postma: ‘In gesprekken met het FabLab, onderdeel van de Health hub in Roden hebben we gekeken naar nieuwe samenwerkingsmogelijkheden. In workshops met bedrijven werken we ideeën voor innovatie uit tot daadwerkelijke prototypes.


  • MakerLab in het kort

    MakerLab Alfa-college Groningen in het kort

    Techniek:

    1. Lasercutters & plasmacutter
    2. 3D-printers
    3. CNC-schuimfrees en vacuümvormer
    4. Textieldrukkers en plotters
    5. Leer- en gewone naaimachines
    6. Computersets voor aansturing sensortechnologie

    Toekomst:

    • Studenten bouwen hoge kwaliteit modellen en prototypes
    • Kruisbestuiving van expertises: hout, metaal, textiel, elektra, kunststof
    • Open voor studenten en bedrijfsleven
    • Professionals die hebben geleerd buiten de kaders te denken, nieuwe verbanden te onderzoeken en te experimenteren

Heeft deze informatie jou geholpen?

niet goed erg goed