Met de opleidingsmodule Waterstof speelt Alfa-college in op het dichtdraaien van de gaskraan en de transitie naar duurzame energie. ‘Nederland is genoodzaakt om snel nieuwe manieren van energieopslag en energiegebruik te ontwikkelen. Waterstof is een schoon en duurzaam alternatief als de waterstof groen is opgewekt, er komt bij het gebruik namelijk geen CO2 vrij,’ vertelt Fred Knot. ‘Er is veel nieuwe kennis nodig in het opleiden van de vakmensen voor deze transitie. Zij moeten uiteindelijk de nieuwe machines ontwerpen, installeren en onderhouden, de veiligheidsregels kennen en weten hoe ze de moderne materialen en gereedschappen inzetten.’
Uitgelegd: wat is/doet waterstof?
Waterstof is een middel voor energieopslag. Overschotten van duurzaam opgewekte stroom door windmolens en zonnepanelen kunnen gebruikt worden voor de elektrolyse van water. Daarbij wordt H2O (water) gesplitst in de moleculen O (zuurstof) en H2 (waterstofgas). Dat gas kun je opslaan, en wanneer je het nodig hebt in contact brengen met zuurstof: hierbij komt genoeg energie vrij om (bijvoorbeeld) een motor aan te drijven. Waterstof wordt eerst gemaakt uit water, en na gebruik gaat het als waterdamp weer terug naar de natuur. ‘In de praktijk zie je al dat waterstof wordt toegepast in mobiliteit en wonen. Er rijden Arriva-treinen en auto’s op waterstof en in Hoogeveen komt straks de eerste nieuwbouw waterstofwijk. Ook Shell is bewust van de transitie en plaatst al waterstoffabrieken in Nederland.’
Zelf experimenteren
De studenten worden door hun docenten Fred Knot en Fred den Elzen bewust gemaakt van de noodzakelijke veranderingen op het gebied van energie. Ze leren alles over de verschillende energieopslagsystemen, maar gaan ook daadwerkelijk ontwerpen, aldus Fred den Elzen: ‘Daarvoor verdiepen ze zich in de toepassing van waterstof als energieopslag en gaan ze actief de omzetting naar waterstof en omgekeerd optimaliseren.’
Met schaalmodellen van windmolens en zonnepanelen onderzoeken studenten wat van invloed is op de energieopbrengst. In een volgende stap maken ze met deze groene energie waterstof en vindt de uiteindelijke opslag in een tank plaats. Student Tygo Wouthuis: ‘Ik heb hier voor gekozen omdat we waterstof nodig hebben voor de toekomst, voor de energietransitie. Om daar nu al mee in aanraking te komen is hartstikke mooi.’
Onderwijs en bedrijfsleven
Ook het bedrijfsleven vervult zijn taak in de energietransitie. Geert Berghuis, programmamanager van Fieldlab Practice, benadrukt dat de samenwerking met het bedrijfsleven nodig is om snel nieuwe kennis in het onderwijs te halen. Ook op het terrein van waterstof. ‘Verschillende noordelijke bedrijven stellen kennis, faciliteiten, materiaal en stageplaatsen beschikbaar. Zo zijn er contacten met Resato, Shell en Holthausen. Leerlingen maken bij de laatste kennis met de ombouw van auto’s, vrachtwagens, veegwagens en bussen naar waterstoftechnologie. Wat ze hier leren, presenteren ze op school aan andere studenten.’
De energietransitie speelt een belangrijke rol in de onderwijsvernieuwing bij Alfa-college. ‘Input, inspiratie en cases vanuit het noordelijke bedrijfsleven zijn daarbij welkom. We willen studenten graag actuele vraagstukken voorleggen, mogelijk kunnen onderwijs en bedrijven elkaar zo versterken,’ aldus Berghuis. Fred Knol vult aan: ‘Daarbij willen we het thema waterstof groter maken dan alleen mobiliteit. Waterstof gaat wellicht ook een belangrijke rol spelen bij het energieverbruik in huis.’