Alfa-college

Alfa-college hofleverancier personeel voor kaasfabriek DOC

Kaasfabriek DOC in Hoogeveen heeft binnen vijf jaar zeven studenten van de opleiding Middenkader Engineering van het Alfa-college aangenomen. Waarom dit bedrijf zo tevreden is? Onze docenten en stagebegeleiders weten precies welk technisch vaktalent regionale bedrijven als DOC zoeken. Ze stemmen de opleiding op hun wensen af en stellen studenten die binnen dat plaatje passen aan de bedrijven voor. Zo is een goede match snel gemaakt - en houden we samen deze regio sterk!

Het verhaal van DOC en Alfa-college lees je hieronder.

DOC

  • DOC en Alfa-college

    Alfa-college hofleverancier personeel voor kaasfabriek DOC


    Intensieve samenwerking tussen Alfa-college en regionale bedrijven zorgt voor technisch talent dat direct de werkvloer op kan


    Getalenteerd technisch personeel lijkt in deze tijd niet aan te slepen. Dat merken ze ook bij de opleiding Middenkader Engineering van het Alfa-college. “We lijken soms net een arbeidsbureau”, lacht docent en stagebegeleider Jan Zantinge. “Dan belt een bedrijf me op: heb je nog dit bepaalde type student rondlopen, die bij ons aan de slag kan? Dat gaat natuurlijk wat te ver, maar ik ben studenten vaak al wel tijdens hun studie wat aan het voorsorteren. Ik ken de bedrijven in de regio goed en weet de achtergronden, kwaliteiten en voorkeuren van mijn studenten. Dan is een goede match zo gemaakt.” Kaasfabriek DOC in Hoogeveen is inmiddels al trouwe afnemer. In de afgelopen vijf jaar zijn zeven Alfa-college studenten Middenkader Engineering na hun stage bij DOC blijven werken.


    Eén daarvan is Jorden Turkstra. Jorden is na zijn eindstage blijven ‘plakken’ als onderhoudsmonteur bij DOC: “Ik hou me voornamelijk bezig met preventief onderhoud. Dingen vervangen voordat ze kapot gaan en storingen voorkomen dus, zodat het productieproces altijd stabiel kan verlopen.” Geen overbodige luxe, want dat productieproces bij DOC is een geoliede machine ansich. Volle melkwagens rijden af en aan, gigantische silo’s gevuld met opgeslagen melk worden geleegd, de melk wordt geschikt gemaakt voor kaas. Blokken kaas zwemmen in pekelbaden, gaan de rijpingsplank op, worden verpakt en vervoerd. En dat allemaal automatisch - er komt vrijwel geen mensenhand meer aan te pas. Henk Welleweerd, manager techniek bij DOC: “Er lopen maar een paar operators in de fabriek. Zij zijn de procesbewakers en zorgen er voor dat alles er spic en span bij ligt.” 

    Vraag naar monteurs blijft

    Maar machines kunnen in storing vallen, dus onbemand fabriceren gebeurt natuurlijk niet. Belangrijke mensen binnen zo’n kaasfabriek zijn dan ook: de monteurs. Zij zorgen ervoor dat de machines hun werk doen en - zoals oud-student Jorden al zei - het productieproces optimaal draaiende houden. Veel werk wordt bovendien steeds meer door robots overgenomen. Manager Henk: “De techniek ontwikkelt zich steeds verder. Over 10 jaar denk ik dat onze fabriek twee keer zo groot is. En zal er nog meer automatisering en robotisering zijn en er komen meer sensoren die kunnen onderzoeken of machines goed lopen. Dat betekent ook meer elektrotechniek en mechanica binnen ons bedrijf. Om dat goed te laten verlopen, zijn we constant op zoek naar nieuwe techneuten.”


    In een fabriek waar steeds meer geautomatiseerd wordt en robots het werk overnemen, blijven monteurs heel belangrijk.

    Hechte toeleverancier

    In het Alfa-college hebben bedrijven als DOC een hechte toeleverancier van deze nieuwe techneuten gevonden. Techneuten die al precies weten hoe het vak eruitziet en wat ze tegen zullen komen op de werkvloer, want veel van de opleiding bestaat uit praktijk: “Ongeveer een kwart van de opleiding bestaat uit werken binnen een bedrijf”, vertelt docent Jan. Daar is oud-student Jorden heel blij mee: “Tijdens mijn opleiding kreeg ik een hele fijne basis mee. Middenkader Engineering is een brede opleiding, waardoor je veel kanten op kunt. Bij bedrijven zelf ga je tijdens de stages echt de diepte in en leer je de specifieke technieken kennen die zij gebruiken.”

    Inspraak op onderwijsprogramma

    Bedrijven mogen bovendien meedenken over het onderwijsprogramma. Docent Jan: “Tijdens werkveldbijeenkomsten of op stagebezoek vraag ik bedrijven wat ze ervan vinden wat we hier op school doen. Past dit ook binnen jullie bedrijf? En past dit bij wat er binnen de sector gevraagd wordt?” “Daar hebben onze praktijkbegeleider en de stagecoördinator van het Alfa-college veel contact over”, beaamt manager Henk. “Het onderwijs wordt eigenlijk aangepast aan onze wensen. Door onze nauwe samenwerking ontstaat er een lesprogramma dat studenten goed voorbereidt op hun toekomstige werk. Waardoor ze na hun studie ook vlot aan de slag kunnen.”

    Dezelfde apparatuur als uit de praktijk

    De intensieve samenwerking uit zich niet alleen in het mee laten denken over het onderwijsprogramma, maar ook in hele praktische zaken om toekomstig personeel goed op te kunnen leiden. Apparatuur dat DOC preventief vervangt, geven zij een tweede leven als studiemateriaal bij het Alfa-college. Het Alfa-college doet op haar beurt regelmatig een rondgang bij bedrijven om te ontdekken welke apparatuur zij op dit moment gebruiken. Docent Jan: “Zo kwamen we erachter dat een bepaald soort besturingssysteem steeds vaker werd gebruikt. Daarom hebben wij die als school ook aangeschaft, zodat studenten daar al ervaring mee kunnen opdoen. Want het zou jammer zijn als wij studenten iets leren waar ze straks weinig mee gaan werken.”


    Te springen om personeel

    De samenwerking tussen het Alfa-college en bedrijven als DOC is zo hecht, omdat beide partijen er veel baat bij hebben. Studenten krijgen leuker en realistischer onderwijs, terwijl bedrijven hun toekomstige medewerkers alvast wat kunnen kneden. En daar is veel behoefte aan; het bedrijfsleven staat te springen om nieuw technisch talent dat door kan groeien binnen het bedrijf: “Binnen mijn team alleen al heb ik drie vacatures”, vertelt manager Henk. “We hebben besloten één daarvan nu nog niet in te vullen, maar pas volgend jaar, als we weer een afgestudeerde van het Alfa-college kunnen krijgen. Want door deze samenwerking krijg ik studenten die naadloos bij ons bedrijf passen. Ook qua cultuur. Mensen die graag werken voor een productiebedrijf, het leuk vinden om een proces steeds beter te maken. Een perfecte samenwerking, als je het mij vraagt.”

    Leven lang leren

    Als studenten eenmaal binnen zijn bij DOC, stopt het leren niet. Manager Henk: “We bieden veel doorgroeimogelijkheden. Er zit bijvoorbeeld iemand tussen die binnengekomen is als monteur, daarna werkvoorbereider werd, nu met zijn hbo-opleiding bezig is en straks als engineer verdergaat binnen DOC.” Ook oud-student Jorden is al aardig aan de weg aan het sleutelen. In de korte tijd dat hij bij DOC werkt, heeft hij al twee cursussen gevolgd. Onder andere een cursus over de besturingstechniek van een Siemens-PLC, dat DOC in de fabriek gebruikt. Ook sluit Jorden het niet uit dat hij binnenkort nog een hbo-opleiding gaat volgen. “Dat maakt mij heel trots. Misschien neemt één van hen mijn functie straks zelfs wel over”, lacht Henk.

    Technisch talent houden we door deze hechte samenwerking binnen de regio. We leveren hiermee een grote bijdrage aan de ambitie van de regio: het gemiddelde opleidingsniveau verhogen.

    Talent binnen de regio houden

    Manager Henk is niet alleen blij dat zijn nieuwe medewerkers genoeg ruimte hebben binnen zijn bedrijf om door te groeien, maar ziet ook dat dit waardevol is voor de regio van Hoogeveen: “Op die manier kunnen we talent binnen de regio houden.” Iets wat heel belangrijk is, want deze regio kan dit technische talent niet missen. Jan Berend van der Wijk, regiodirecteur Alfa-college: “Van deze regio wordt vaak gezegd dat het opleidingsniveau niet hoog is. Binnen de ambitie van de topsector High Tech Systemen en Materialen (HTSM) hebben we uitgesproken dat we het opleidingsniveau van deze regio willen verhogen. Dat betekent niet alleen jonge mensen opleiden, maar ook huidige vakmensen na- en bijscholen. Met de beweging die we nu maken, willen we hier een grote bijdrage aan leveren. Het Alfa-college zit in Groningen, Hoogeveen en Hardenberg, als een soort techniek-as in Noord-Nederland. Dat we deze regio’s kunnen voorzien van goed technisch personeel, ben ik trots op.” Docent Jan: “Dat is tenslotte ook onze taak als ROC. De naam zegt het al: we zijn een regionaal opleidingscentrum. We moeten studenten opleveren voor de regio, een goede aansluiting op deze arbeidsmarkt vinden. Daar doen we het allemaal voor.”

    Krenten uit de pap

    Voor docent Jan zijn dit dan ook de krenten uit de pap binnen zijn werk. Voor zijn docentschap werkte hij zelf binnen een bedrijf, waar hij stagebegeleider was: “Nu zit ik aan de andere kant van die tafel. Daardoor begrijp ik de behoeftes van bedrijven ook veel beter, denk ik. Daarnaast vind ik het heel mooi om tijdens werkbezoeken allerlei oud-studenten tegen te komen, die bij dat bedrijf aan de slag zijn gegaan. Zoals Jorden. Als 16-jarige met een vmbo-diploma hij bij mij in de klas, als jongvolwassene stapt hij hier over de werkvloer. Geweldig toch?”


  • Dat mag ook in de krant!
    Heb je ons ook al in de krant gespot? Deze mooie advertorial verscheen op 19 januari in het Dagblad van het Noorden.

    DOC advertorial
  • Bekijk de beelden

    Wil je weten hoe wij samen techniek bewegen in de regio? Bekijk ons filmpje.

     

Heeft deze informatie jou geholpen?

niet goed erg goed