Alfa-college
Assen | Groningen

Studenten en leerlingen werken in alle vrijheid samen aan oplossingen

GRONINGEN – In Backbone050 werd woensdag de laatste lesdag van het project Grenzeloos leren gehouden. Studenten en leerlingen van het Alfa-college, Noorderpoort, Hanzehogeschool Groningen en CSG Wessel Gansfort werkten vier dagen aan het bedenken van antwoorden op vraagstukken uit de praktijk.

“Ik vind het gaaf dat ik door deze samenwerking met studenten en leerlingen van andere scholen nieuwe dingen kan ontdekken”, vertelt Jorrit Verduijn (20), student Onderwijsassistent bij het Alfa-college in Groningen.

Opdrachten
De opdrachten waar de studenten en leerlingen tijdens het project mee bezig waren, liepen uiteen van het toerisme in Groningen op de kaart zetten, een radiozender voor de wijk Vinkhuizen beginnen tot het proberen te behouden van een skatebaan.
Student Yolin Bodde (20) van de opleiding Onderwijsassistent onderzocht samen met havoleerling Christiaan Wieringa (15) van CSG Wessel Gansfort en hanze-student Tom Kellendonk (20) van Communication & Multimedia Design hoe het aflopende contract van skatebaan Colosseum tóch verlengd kan worden. Yolin heeft veel geleerd van dit project: “Je leert veel over jezelf en omdat je veel vrijheid krijgt, ga je op een andere manier nadenken over dingen”. Tom vult aan: “Alle talenten komen samen door de vrijheid die we krijgen. En het verschil met lessen op school is dat we hier niet worden gestuurd door docenten, maar geholpen”. Christiaan vindt het fijn dat zijn groepsgenoten hem niet anders behandelen omdat hij op de havo zit: Je hebt allemaal een ander opleidingsniveau, maar tijdens het samenwerken zijn we allemaal gelijk

Conclusie
Docent Tabitha Schnater is enorm enthousiast over Grenzeloos leren: “Het is echt genieten om te zien hoe de studenten en leerlingen met elkaar samenwerken en samen tot vernieuwende ideeën komen.” 


Yoga was één van de workshops waar de studenten en leerlingen aan mee konden doen