Alfa-college
Groningen

Studenten ontwerpen Tiny house voor Wagenborgen

Lof alom voor de studenten Middenkaderfunctionaris Bouw van het Alfa-college en Bouwkunde van Hanzehogeschool! Bij woonstichting Groninger Huis in Zuidbroek presenteerden de studenten dinsdag 3 juli hun ontwerpen van Tiny Houses. Het winnende ontwerp kwam van Ivar Bakker, Alric van Kooij en Tiemen Tijs ten Have. Na de zomervakantie wordt hun Tiny house door de opleiding Timmerman van het Alfa-college op het voormalig Groot Bronswijk terrein in Wagenborgen gerealiseerd.

Bij Groninger Huis wordt een Tiny house omschreven als een compleet nieuwe woonvorm en levensstijl, waarbij het vooral draait om genoegen nemen met minder spullen en een kleinere CO2-voetafdruk. Het zijn volwaardige woningen, gemaakt van duurzame materialen en innovatieve technieken, waarbij op een uiterst efficiënte wijze gebruik wordt gemaakt van een beschikbare ruimte van 20 tot 35 m².

Maquettes en Bouwtekeningen

Het werd de jury van Groninger Huis, bestaande uit directeur Hilde van Ree, coördinator Vastgoedbeheer & Ontwikkeling Harry Martens, manager klant & markt Geja Hagedoorn en manager Vastgoedbeheer & Ontwikkeling Arie Weyzig niet gemakkelijk gemaakt. De vier studententeams hadden aan alles gedacht. Zo werden naast de digitale ontwerpen ook maquettes en bouwtekeningen aan de jury getoond en had zelfs één van de studenten van Hanzehogeschool een uitvoerige locatieanalyse voor de woonstichting verricht.

Ontwerp, innovatie en originaliteit

Er werd onder andere gekeken naar ontwerp, innovatie en originaliteit. De winnende studenten werden door directeur van Ree geroemd om hun lichtinval in het Tiny House, het gebruik van duurzame materialen en toevoegen van een terras. Ook was er goed nagedacht over circulair bouwen. Van Ree: “De studenten hebben ons allemaal verrast. Ze hebben het allemaal heel serieus aangepakt. Echt complimenten voor de inzet en creativiteit. Dit project krijgt, wat ons betreft, zeker een vervolg.”

De directeur van Groninger Huis had één van de winnende studenten graag een stageplek aangeboden, maar de studenten zijn al voorzien: “Ik had de jongeren graag willen betrekken bij de realisatie van hun eigen Tiny House.” De woonstichting gaat drie Tiny Houses in Wagenborgen realiseren. Deze zomer wordt met de bouw van de eerste gestart. Naar verwachting is begin 2019 ook het Tiny House van de studenten gerealiseerd.

Excursies

Negen weken werd er aan het project Tiny House gewerkt. De eerste vijf weken bestond uit onderzoek en inspirerende sessies, daarna volgde het ontwerp. Wekelijks stond een thema centraal. Onder andere materialen, constructie, duurzaamheid, energie en afval kwamen aan bod. Matthijs Mellema:

Het was een leuk project. We hebben van de opdrachtgever en docenten alle vrijheid gekregen. Student Jorn Engelman vervolgt: “We kregen feedback van onze eigen docenten en zij hebben de excursies voor ons geregeld. Zo zijn hebben we Tiny Houses in Almere bekeken en Wikkelhouses in Amsterdam, maar we hebben ook een uitstapje naar BuildinG gemaakt, zijn we voor recyclen naar de milieudienst in Groningen geweest en hebben bij de Ikea inspiratie opgedaan.”

Gastles energie uit planten

Samenwerken stond centraal tijdens het project. Eén dag per week gingen de studenten aan de slag bij de gebiedscoöperatie. De studenten konden sparren en feedback krijgen van een architect. Iedere donderdag waren de studenten bij de Hanzehogeschool te vinden. Hbo-studenten werden aan de teams gekoppeld en gaven hun kijk op het ontwerp.
Student Matthijs Mellema heeft zelf een gastles verzorgd: “Volgens mijn docenten dacht ik te ouderwets. Daarom heb ik naar innovatieve manieren van stroomvoorziening gekeken. Ik heb mij verdiept in het halen van energie uit planten. In Wageningen wordt onderzoek naar een rietachtig gras gedaan. Daar zou ik in de toekomst nog wel meer onderzoek naar willen doen.”

Fieldlab Practice

Tiny houses is een onderdeel vanFieldlab Practice. Dit is een uniek opleidings- en innovatiecentrum voor de bouw- en installatiebranche op het Alfa-college in Groningen. Het doel is om onderwijs beter aan te laten sluiten op regionale ontwikkelingen op het gebied van aardbevingsbestendig, energieneutraal bouwen en levensloopbestendig wordt. Dit wordt in samenwerking met onderwijsinstellingen, bedrijven en overheden gedaan.

 

Heeft deze informatie jou geholpen?

niet goed erg goed