Alfa-college
Assen | Groningen | Hardenberg | Hoogeveen

Studenten winnen prijs voor meest innovatieve idee

Studenten Pepijn Root, Ashanti Talens en Glenn Groenhuis van het Alfa-college hebben bij de internationale wedstrijd Energy Challenge met hun persluchtbatterij de prijs voor meest innovatieve idee gewonnen. Tijdens deze challenge, die is georganiseerd vanuit het internationale samenwerkingsproject Energyducation, onderzochten veertig van onze studenten Engineering Installatie- en Elektrotechniek (I&E) en Human Technology en die uit Spaans Baskenland, Zwitserland en Duitsland het energieverbruik van hun eigen schoolgebouw. Na dit onderzoek bedachten ze een nieuw Smart Energy product of een innovatieve oplossing om het energieverbruik van het onderzochte gebouw te verminderen. De Energy Challenge werd onder andere gehouden om studenten bewust te maken van de energietransitie en rondom dit thema maken de deelnemende scholen gezamenlijk lesmateriaal.

“Bij de Energy Challenge leerden onze studenten van Engineering I&E en Human Technology samen te werken, wat het nut, de noodzaak en mogelijkheden van de energietransitie zijn en om in een andere taal een presentatie te geven. De teams van deze wedstrijd bestonden uit studenten van beide opleidingen die ieder vanuit hun eigen expertise werkten aan creatieve oplossingen. Daarnaast maakten alle scholen lesstof voor een specifiek gedeelte van de energietransitie. Zo maakte het Alfa-college het onderdeel over licht”, zegt Birgit Baumann, onderwijs ontwikkelaar bij Fieldlab Practice van het Alfa-college.

Jurycommentaar
Volgens de internationale jury van de Energy Challenge pakt het idee van de persluchtbatterij een belangrijk probleem aan voor het grootschalige gebruik van hernieuwbare energiebronnen: energieopslag. Daarnaast vond de jury dat de presentatie van Pepijn, Ashanti en Glenn een openbaring was en makkelijk te volgen.

Energyducation
Dit internationale samenwerkingsproject met Spaanse, Zweedse, Duitse en Noorse scholen en instellingen is mogelijk gemaakt dankzij de Erasmusbeurs Energyducation. Een aantal doelen van dit project; kennis van docenten over Smart Energy Management verbreden, met bedrijven in gesprek gaan over dit onderwerp en de internationaal verzamelde kennis delen met onze studenten en docenten. “We hadden contact met bedrijven die werken met Smart Energy Management. Dit deden we om beter inzicht te krijgen in de kennis en vaardigheden die op onze studenten moeten worden overgebracht. Zo spraken we met Signify, een dochterbedrijf van Philips, over slimme verlichting, met Strukton over Smart Energy Management en met Envitron installeerden we in het gebouw energie monitoring systemen”, vertelt Birgit Baumann.