Alfa-college
Assen | Groningen

Simulatiepoppen creëren levensechte situaties

Levensechte situaties op het gebied van verzorging en verpleging nabootsen: de simulatiepoppen waarmee onze zorgstudenten werken doen het. Vanaf deze week volgen de studenten van de opleidingen Maatschappelijk verzorgende IG en Mbo-Verpleegkundige in Groningen lessen met de simulatiepoppen. Met twee poppen bieden we onze studenten veel nieuwe mogelijkheden die ze tot nu toe op school niet konden oefenen. Een prachtige onderwijsinnovatie waarmee we kennis, houding en vaardigheden bij elkaar brengen.



Adem en bloeddruk
De poppen hebben een eigen ademhaling, een bloeddruk en kunnen communiceren. Ze zijn met verschillende scenario’s te programmeren: ‘We bootsen levensechte situaties na die niet op andere poppen of mensen te oefenen zijn. Studenten leren theorie en praktijk te integreren. Ze leren wat nodig om is correct te communiceren met de zorgvrager. Ook kunnen er verschillende handelingen worden gedaan, zoals injecteren, infuusprikken, katheteriseren en een maagzonde inbrengen’, vertelt instructeur Lenie Dalmolen-Koetze. De studenten ervaren het werken met de poppen als zeer prettig: ‘Omdat je nu ook aan het oefenen bent op een soort van echte mensen is het straks ook makkelijker om in de praktijk toe te passen’, aldus Melissa Brobbel, student Mbo-Verpleegkundige.
 
Verpleeghuis en ziekenhuis

Er werd een prijsvraag uitgeschreven om de twee nieuwe bewoners van de Kluiverboom een passende naam te geven. Een klas en een docent Mbo-Verpleegkundige hebben de winnende namen bedacht. De oudere dame Greetje Teulema woont in een verpleegsetting. Florence Nachtegaal, de jongedame, ligt in een ziekenhuiskamer en hebben dus een vaste plek gekregen in het schoolgebouw. In een aparte ruimte nabij beide simulatiepoppen kunnen ze worden aangestuurd door de docent en gemonitord door studenten.

Structureel in het onderwijs
Vanaf dit moment zetten we Greetje en Florence structureel in bij meerdere opleidingen binnen de verzorging en verpleging. Door de simulatiepoppen in het onderwijs te integreren bereiden we onze studenten nog beter voor op de arbeidsmarkt. Ook helpt het bij het verkleinen van de afstand tussen onderwijs en arbeidsmarkt.