Het Bouw Informatie Model vormt een virtuele maquette waarbinnen alle betrokken bouwdisciplines samenwerken (bimmen). De bouwkundigen, de installateurs en de architecten voegen hun tekeningen samen in een BIM tot één 3D-tekening. Alles wordt aan elkaar gekoppeld. Verandert een architect of een andere samenwerkingspartner bijvoorbeeld de afmetingen van een kozijn, dan krijgen ook de aannemer en de kozijnenmaker hiervan een seintje. Bovendien worden automatisch bestellijsten gegenereerd, met daarop alle benodigde materialen per fabrikant. Tot op de spijker nauwkeurig.
De intelligentie van BIM en MEP
BIM-expert Kees Huising kan er kort over zijn: de toekomst, dat is BIM. ‘Voor het design en de documentatie van complexe bouwsystemen is met BIM-software slechts een fractie van de tijd nodig die we vroeger kwijt waren. Fouten in het ontwerp worden sneller gesignaleerd, berekeningen zijn sluitend, de faalkosten dalen. De intelligentie van het BIM zorgt voor een gestroomlijnd proces en is daardoor onmisbaar voor de bouw.’
En zo komt het dat studenten bouwkunde en installatie- en elektrotechniek nu 3D-modelleren met BIM-software. Voor de installatie- en elektrotechniek is een eigen, op maat ontwikkeld mechanical, electricity, plumbing-module (MEP) in het BIM opgenomen. Daarvoor bundelden Huising en docent installatietechniek Luuk Siemelink krachten met CADAC Group: ‘We hebben de Nederlandse standaarden en regels in een template voor de installatieomgeving verwerkt: een primeur in Nederland’, vertelt Huising trots. ‘Hierdoor komen de verschillende techniekdisciplines samen in één digitaal model; dat maakt het ook tastbaarder voor studenten dan een platte, losse tekening.’
Studenten: ‘Bimmen is heel makkelijk werken’
Student bouwkunde Jordi van Oeveren heeft er al heel wat uren in het BIM-lokaal opzitten. Hij is enthousiast over de technologie en het studieprogramma. ‘Het is een heel fijne manier van werken; heel makkelijk. Je kan vanuit 2D direct naar 3D genereren, waardoor je veel sneller in het proces zit dan wanneer je van tekeningen moet werken.’ Met die 3D-modellen is bovendien nog veel mogelijk. Zoals met de hololens. Met deze augmented reality-bril ziet de drager de virtuele maquette geprojecteerd in de ruimte.
Glenn Groenhuis is student installatie- en elektrotechniek. Hij testte de hololens in de praktijkruimte van het Alfa-college bij het installeren van badkamers en keukens. ‘Je loopt in virtual reality door het ontwerp dat we hebben gemaakt. Je kan dankzij de MEP-module zien waar leidingen en aansluitingen zitten. Als je iets verkeerd hebt gedaan, zie je dat ook gelijk.’
Scholing versus praktijk
Fieldlab Practice vormt de leer-werkomgeving waarin mensen uit verschillende technische disciplines werken aan praktijkopdrachten. ‘Ons onderwijs moet realistisch zijn, gericht op de toekomstige arbeidsmarktvraag. Daarom is kennisdeling en samenwerking belangrijk’, vertelt Geert Berghuis, programmamanager Fieldlab Practice. ‘Door partners in het bedrijfsleven te vinden, signaleren we eerder veranderingen en vernieuwingen in de branche.’
‘Er zijn niet veel opleidingen die BIM en MEP als zodanig integreren in het opleidingspakket’, vult Huising aan. ‘En dat terwijl de behoefte groot is. In de toekomst zal er nog veel meer met BIM gewerkt worden. Daarom is het belangrijk dat er binnen het onderwijs al met dit systeem geoefend wordt. De belangrijkste BIM-vaardigheden hebben we opgenomen in ons opleidingsprogramma, maar ook daarin blijven we vernieuwen.’
Closing the gap
Het bouwlandschap verandert en het BIM Lab bereidt de toekomstige technici daarop voor. De nauwe samenwerking tussen bedrijven, docenten en studenten verkleint de kloof tussen de praktijk en het onderwijs. Dat gaat beide kanten op. Huising: ‘Studenten leren in de praktijk, maar de praktijk leert ook weer van onze studenten. Regelmatig vragen bedrijven ons of we een stagiair hebben die hen kan helpen met het versterken van hun BIM-proces.’