Alfa-college
Hardenberg

Duitse scholing voor studenten Monteur werktuigkundige installaties

Eerstejaars- en tweedejaars van de opleiding Monteur werktuigkundige installaties hebben donderdag 9 maart een Duitse scholing gevolgd bij BTZ des Handwerks in Nordhorn. De scholing is één van de grensoverschrijdende activiteiten van het project ‘Dubbele kwalificering = Dubbele kansen’. Dit is een samenwerking tussen Alfa-college Hardenberg, RTC en BTZ des Handwerks.

Abwasserwand

De studenten Monteur werktuigkundige installaties volgen de praktijklessen bij het RTC en de theorie via het Alfa-college. In Nordhorn kregen ze samen met Duitse studenten uitleg over de verschillende manieren van afwatering aan de ‘Abwasserwand’. Voor de toekomstige installateurs is dit een handig leerinstrument die bestaat uit glazen buizen, koppelingen, stortbakken en zelfs twee wc’s. Dankzij de vele mogelijkheden van de rioleringswand kon de Duitse praktijkopleider Martin Lück ook de gevolgen van verkeerd toegepaste installatiemethoden laten zien.

Toekomst

De studenten vonden de scholing reuze interessant, ook al was het voor sommige best lastig om de uitleg in het Duits te volgen. “Maar je gaat er ook aan wennen. Ik had zelfs het idee dat ik het steeds beter verstond” vertelt tweedejaars Sven Kievit. Docent Installatietechniek Herman Nijeboer is enthousiast over de rioleringswand: Vaak zijn technische mensen visueel ingesteld. Aan deze wand kun je heel praktisch allerlei dingen laten zien. Dat lukt je niet met een boek.Daarom wil Nijeboer ook in de toekomst van de mogelijkheid gebruik maken om zijn studenten in Nordhorn te onderwijzen. Dankzij de samenwerking is dit mogelijk.

Grensoverschrijdend project

De scholen werken, samen met een aantal partners (waaronder de provincie Overijssel), aan het grensoverschrijdend project. Het doel is de generieke erkenning van technische beroepsdiploma’s aan beide kanten van de grens. Hiervoor worden de opleidingen monteur werktuigkundige installaties, monteur elektrotechnische installaties, constructiewerker en verspaner vergeleken. Eventuele verschillen in de opleidingen worden opgevuld met cursussen en practica, zodat studenten met het mbo-diploma en aanvullende leergangen/practica op zak ook volledige erkenning krijgen in het buurland. Het project wordt medegefinancierd door de Europese Unie (Interreg).