Alfa-College inverted
Groningen

Young Talents

Jonge vakmensen uit Finland en Spanje leren over ondernemerschapsvaardigheden in Groningen

Op dinsdag 11 december volgden 45 hout- en meubelstudenten uit Finland en Spanje een training ondernemen en sales die gegeven werd door de Hanzehogeschool en Alfa-college vanuit het project E-COOL, waarin het ontwikkelen van ondernemerschapsvaardigheden bij jongeren centraal staat. Het Alfa-college organiseerde deze bijeenkomst bij Startup City aan de Kadijk 2 in het kader van het Europese project Young Talents.

Vakmanschap en ondernemerschap 
Naast vakmanschap staat ondernemerschap hoog in het vaandel voor Nederlandse, Finse en Spaanse studenten. Ze hebben tijdens een eerdere design thinking-sessie in Barcelona een prototype ontwikkeld voor hun product. Afgelopen dinsdag in Groningen stond de verkoop van hun product centraal. Het uitgangspunt van goede sales is dat een goede kennis van jezelf daarbij essentieel is. Ondernemen is doen, dus als eerste gaan de studenten aan de slag. In groepjes wordt gewerkt aan wat werkt aan het prototype en ze doen daarna verslag hiervan aan elkaar.  

Persoonlijk verhaal
Duy Dohan vertelt vervolgens zijn verhaal en koppelt dat aan ondernemerschap en hoe je dit kunt gebruiken bij het verkopen van je product. Duy is student aan de Hanzehogeschool en volgt daar de ondernemerschapsminor Da Vinci. Hij is kind van gevluchte ouders uit Vietnam en opgegroeid in Helsinki. Hij is veel verhuisd in zijn jonge leven en moest steeds weer nieuwe vrienden maken, wat niet altijd gemakkelijk was omdat hij anders was dan de rest. Hij vertelt een persoonlijk verhaal over dankbaarheid, kwetsbaarheid en affordable loss. Ondanks dat hij het moeilijk heeft gehad, heeft hij toch de kracht weten te behouden om in verbinding te blijven met anderen. Dit is ook heel waardevol richting klanten van je onderneming. Duy heeft op basis van zijn ervaring een workshop opgezet. De opdracht aan studenten was onder meer om te bellen met een vriend om 'dank je wel' te zeggen. Hij geeft de studenten persoonlijke feedback op hun prototypes en studenten mogen ook feedback geven op zijn workshop.  

Effectuation
Guido Mertens, student Commerciële Economie aan de Hanzehogeschool, geeft een leerzaam praktijkvoorbeeld. Guido heeft kennis van de sneakermark en weet dat de nieuwe schoenen van Jay-Z op internet aangeboden worden voor 200 euro. Eenmaal gekocht zijn deze sneakers op internet te koop voor 600 tot 1000 euro. Hij wil zelf graag een paar kopen, maar ze zijn duur. Het idee is om met een vriend die financiële middelen heeft een tweede en een derde paar te kopen en daarna op internet aan te bieden. Met de winst betalen ze dan hun eigen schoenen. Het gaat hier om gedeeld risico, samen hebben ze kennis en financiële mogelijkheden.
  
De Noorderlingen
Tot slot gaan de studenten aan de hand van principes Effectuation aan de slag met hun marketingplan. Studentondernemers van De Noorderlingen ondersteunen hen bij het concreet maken van de stappen die ze nog diezelfde middag moeten gaan nemen. 
 
Namens E-cool is de sessie begeleid door de trainers Immo Dijkma, Ontwerpfabriek Hanze en Adri Mertens, Stakeholder namens Alfa-college.