Alfa-college
Assen | Groningen

Studenten presenteren eindproducten DigiTaalbeter

Winnende team van DigiTaalBeter

Op onze locatie Admiraal de Ruyterlaan presenteerden studenten Mediavormgever en Marketing & Communicatie afgelopen vrijdag hun eindproducten voor het innovatieproject DigiTaalBeter. De studenten van deze opleidingen werkten voor dit project in teams samen aan ‘echte’ opdrachten op het gebied van laaggeletterdheid. Deze opdrachten kregen ze van gemeente Groningen, WIJ Oosterparkwijk, Iederz, Groninger Forum en de Groningse Kredietbank (GKB). Voor DigiTaalBeter sloegen onderwijsteams Educatie & Inburgering, Mediavormgeving en Marketing & Communicatie de handen ineen. Het hoofddoel is om een jaarlijks terugkerend onderwijsprogramma te ontwikkelen rondom laaggeletterdheid.

Volgens Simone van Leusden, coördinator Educatie & Inburgering en mede-ontwikkelaar van DigiTaalBeter, levert dit project onze studenten veel op: “De studenten krijgen vaak fictieve opdrachten, maar ze werkten nu aan echte vraagstukken van bestaande organisaties. Ze moesten ondernemen en overleggen met bedrijven en Taalambassadeurs, ervaringsdeskundigen op het gebied van laaggeletterdheid. En het is erg leuk dat de door hun gemaakte producten mogelijk ook in de praktijk gebruikt gaan worden.”
De studenten zijn ook enthousiast over het project: “Ik vond het leuk en leerzaam. Al was het soms wel wennen dat we nu voor een echte opdrachtgever bezig waren”, zegt Mariette Hazenberg, eerstejaars Mediavormgever. Juliette, tweedejaars Marketing & Communicatie, vult aan: “Het is leuk om iets te bedenken waar gebruikers echt iets aan hebben.”

Producten
Na presentaties werd door de jury bekendgemaakt dat het team van de gemeente Groningen het beste product had ontworpen. Dit team kreeg de opdracht om voor mensen met een bijstandsuitkering een kort overzicht te maken waarin staat wat ze moeten regelen en waar ze op moeten letten. De studenten ontwierpen hiervoor een infographic en een boekje. De gemeente Groningen gaat onderzoeken of ze deze producten in de praktijk gaan gebruiken.
Een paar voorbeelden van de andere eindproducten: studenten van team Iederz schreven een adviesrapport en bedachten een stappenplan voor medewerkers om online hun gewerkte uren in te vullen. Voor WIJ Oosterparkwijk werd een filmpje gemaakt dat in een supermarkt op een infoscherm wordt afgespeeld. In dit filmpje zien mensen die beter willen leren lezen, schrijven, rekenen en omgaan met de computer dat ze hiervoor naar een Taalhuis kunnen gaan.

Toekomst
Het innovatieproject DigiTaalBeter is met een jaar verlengd en dit biedt onder andere de mogelijkheid om de eindproducten van onze studenten aan de buitenwereld te laten zien. Tijdens de Week van de Alfabetisering van 9 tot en 15 september worden de producten op een expositie in het zonnetje gezet.


Heeft deze informatie jou geholpen?

niet goed erg goed